Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie

Klasa VI

Wymagania edukacyjne  – wychowanie fizyczne kl. VI

 

I. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu

1.Zachowanie i postawa oraz zaangażowanie ucznia. Ocena ta dokonywana jest w trakcie realizacji zajęć, poprzez obserwację ucznia. Częstotliwość oceniania ucznia – średnio jeden raz w miesiącu. W przypadku gdy przewinienie ucznia na zajęciach jest celowe i świadome, oraz zagraża bezpieczeństwu jego i innych uczeń otrzymuje cząstkową ocenę niedostateczną.

  1. Systematyczny udział w zajęciach. Ocena dokonywana jest  na półrocze i koniec roku.
  2. Postępy w kształtowaniu umiejętności ruchowych, elementów technicznych i usprawnianiu sprawności. Oceniany jest indywidualny postęp w wynikach, bez względu na ich wartość.
  3. Poziom wiedzy, sprawdzenie czy udział ucznia w kulturze fizycznej jest w pełni świadomy - rozmowy i dyskusje w obszarze kontroli wiadomości

5.Aktywność : udział w zawodach, pomoc w organizacji zawodów, opracowanie gazetki, plakatów o tematyce sportowej

6.Odpowiednie nawyki higieniczne – uczeń ma obowiązek ćwiczyć w odpowiednim stroju sportowym – zmienna koszulka , (niedopuszczalne cienkie ramiączka),  sportowe spodenki, bluza dresowa, spodnie dresowe, sportowe buty. Ubiór nie powinien posiadać ostrych, twardych dodatków, uczniowie na zajęciach nie noszą ozdób na palcach, szyi, rękach i uszach. Niedopuszczalne są również długie paznokcie.

Uczeń otrzymuje cząstkową ocenę niedostateczną, gdy w ciągu jednego półrocza ma więcej niż trzy braki odpowiedniego  stroju, za każdy następny brak uczeń otrzymuje kolejną ocenę niedostateczną

 

 

  II. Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego

 

Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy). Każda niedyspozycja ucznia musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie (za wyjątkiem nagłych wypadków). W innym przypadku będzie uznawana za brak stroju. Dopuszcza się zgłoszenie niedyspozycji przez ucznia jeśli zaistniała w szkole.

W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na czas określony. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony ( absencja powyżej 50%,)

Na podstawie opinii lekarza uczeń może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń podczas lekcji.

 

 

 

 

III. Warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego:

 Uczeń może się odwołać od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli:

1. Nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach, zwolnienia z ćwiczeń w czasie zajęć są odpowiednio umotywowane ( przeciwwskazania zdrowotne, zaświadczenia lekarskie, niedyspozycja )

2.Bierze udział we wszystkich przeprowadzonych sprawdzianach umiejętności i próbach oceniających sprawność fizyczną, ( w przypadku braku zaliczenia, spowodowanego nieobecnością usprawiedliwioną obowiązuje wykonanie zaliczenia w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.)

4. Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem)   

5. W czasie zajęć nie stwarza niebezpiecznych sytuacji dla siebie i innych uczniów ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem )

6. Zawsze przestrzega regulaminu sali i boiska sportowego ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem)

7. W roli zawodnika,  stosuje zasady czystej  gry: szacunku dla rywala,  respektowania przepisów  gry, podporządkowania  się decyzjom sędziego, ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem )

8.Posiada właściwy ubiór na lekcji WF(dopuszczalne trzy braki stroju w ciągu jednego semestru).

9. Oceny cząstkowe za postawę oraz zaangażowanie ucznia i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w ciągu roku są co najmniej na poziomie dobrym (średnia ocen z całego półrocza)

 

Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego może być podwyższona gdy uczeń przystąpi do sprawdzianu w formie praktycznej i pisemnej spełniając kryteria zawarte w wymaganiach edukacyjnych na stopień o który uczeń się ubiega.

 

IV. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą.

Cykl nauczania: Dbam o bezpieczeństwo, Postawa, zachowanie oraz zaangażowanie (aktywność ucznia),

 

 

Ocena

Dopuszczająca

Uczeń:

Dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń

 

Nie zawsze stara się podejmować wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji  popełnia  błędy w wykonywaniu zadań i przestrzeganiu przepisów, pomimo zwrócenia uwagi przez nauczyciela. Dość często używa brzydkiego słownictwa

 

 

Podejmuje wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji  popełnia błędy w wykonywaniu zadań i przestrzeganiu przepisów. Po zwróceniu uwagi przez nauczyciela stara się nie popełniać błędów. Stara się  nie używać brzydkiego słownictwa.

Podejmuje wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji sumiennie wykonuje polecenia i ćwiczenia, zdarza mu się popełnić nieliczne błędy które stara się naprawić. Nie używa brzydkiego słownictwa.

 

Podejmuje maksymalny wysiłek, dostosowany do swoich możliwości, sumiennie wykonuje zadania i ćwiczenia, przestrzega przepisów i regulaminów. Postępuje zgodnie z zasadą fair play. Nie używa brzydkiego słownictwa.

Stosuje zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach ruchowych.

Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą. Współpracuje z nauczycielem , organizuje zawody, tory przeszkód, obwody stacyjne. Udziela pomocy uczniom mniej zdolnym ruchowo. Sam przygotowuje ćwiczenia rozgrzewające, konsultuje je z nauczycielem i potrafi  je przeprowadzić. Opracowuje gazetkę o tematyce sportowej

 

 

 

Cykl nauczania: Jak się rozwijam? Uczę się oceniać rozwój fizyczny

Ocena

dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń:

Potrafi wykonać próby sprawności  fizycznej:

 - marszowo -  biegowy test Coopera.

- gibkości

- siły mięśni brzucha

- siły mięśni obręczy barkowej

- szybkości i zwinności

Testy wykonuje bez zaangażowania. Nie poprawia wyników.

 

Potrafi wykonać próby sprawności  fizycznej:

 - Wykonuje marszowo -  biegowy test Coopera.

- gibkości

- siły mięśni brzucha

- siły mięśni obręczy barkowej

- szybkości i zwinności

Wykazuje małe postępy w kolejnych próbach

Potrafi  wykonać próby sprawności  fizycznej:

 - wykonuje marszowo -  biegowy test Coopera. pokonując co najmniej odcinek 2000 metrów  

- gibkości

- siły mięśni brzucha

- siły mięśni obręczy barkowej

- szybkości i zwinności

Wykazuje postępy w kolejnych próbach

Potrafi wykonać próby sprawności  fizycznej:

 - Wykonuje bez  zatrzymania marszowo -  biegowy test Coopera. pokonując co najmniej odcinek 2000 metrów  

- gibkości

- siły mięśni brzucha

- siły mięśni obręczy barkowej

- szybkości i zwinności

Wykazuje duże postępy w kolejnych próbach

Potrafi wykonać samodzielnie próby sprawności  fizycznej. Wykonuje bez  zatrzymania marszowo -  biegowy test Coopera pokonując co najmniej odcinek 2500 metrów.  Wie w jaki sposób  może sprawdzić swoją  sprawność fizyczną.

Wykazuje duże postępy w kolejnych próbach osiągając rekord szkoły, klasy.

 

 

 

Cykl nauczania:  Szlachetne współzawodnictwo. Ćwiczę biegi, skoki i rzuty.

Ocena

dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń:

Brak widocznego zaangażowania w wykonywanie zadań.

 Nie stara się poprawić popełnianych błędów  technicznych w czasie  biegu na krótkim i dłuższym  odcinku, skoku w dal  sposobem naturalnym i rzucie piłeczką palantową z miejsca

 

Wykazuje małe postępy. Brak widocznego wysiłku w osiągnięciu lepszego wyniku.

Popełnia błędy  techniczne w czasie  biegu na krótkim i dłuższym  odcinku, skoku w dal  sposobem naturalnym i rzucie piłeczką palantową z miejsca  

 

Wykonuje zadania   z pełnym  zaangażowaniem.

wykazuje postępy

osiąga wyniki na miarę swoich możliwości

Potrafi z małymi błędami  technicznymi wykonać  bieg na krótkim i dłuższym  odcinku, skok w dal  sposobem naturalnym i rzut piłeczką palantową z miejsca.

Potrafi dokonać pomiaru  szybkości stoperem  z pomocą nauczyciela  oraz pomiaru długości  skoku i rzutu.

 

Wykonuje zadania  i z pełnym  zaangażowaniem wykazuje duże postępy  poprawia osiągnięte wyniki. Podejmuje wysiłek dla  przezwyciężania własnych słabości,  wytrwale dąży do celu. Potrafi prawidłowo  technicznie wykonać  bieg na krótkim i dłuższym  odcinku, skok w dal  sposobem naturalnym i rzut piłeczką palantową z miejsca

Potrafi dokonać pomiaru  szybkości stoperem  oraz pomiaru długości  skoku i rzutu.

Wykonuje zadania  rzetelnie i z pełnym  zaangażowaniem osiągając bardzo dobre wyniki – pobija rekordy klasy,szkoły. Startuje w zawodach sportowych osiągając punktowane miejsca

Podejmuje wysiłek dla  przezwyciężania własnych słabości,  wytrwale dąży do celu.  

Wie, jak wykonać pomiar  częstości oddechu i tętna  przed i po wysiłku .

Cykl nauczania : Ćwiczenia gimnastyczne. Kształcę wytrwałość i konsekwencje.

Ocena

dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń:

Wykonuje nie dokładnie  podstawowe  ćwiczenia gimnastyczne  według słownej instrukcji  nauczyciela.  Nie zawsze stara się  zapewnić bezpieczeństwo  sobie i współćwiczącym  w czasie ćwiczeń gimnastycznych, ale po zwróceniu uwagi poprawia swoje zachowanie

Wykonuje z błędami podstawowe  ćwiczenia gimnastyczne  według słownej instrukcji  nauczyciela. Stara się  zapewnić bezpieczeństwo  sobie i współćwiczącym  w czasie ćwiczeń gimnastycznych.  

Wykonuje z niewielkimi błędami,  ćwiczenie według instrukcji  słownej:  przewrót w przód z marszu  i w tył z przysiadu do rozkroku,  skok kuczny z rozbiegu,  przeskoki zawrotne przez  różne przeszkody, skoki  wolne przez przyrządy na  torze przeszkód.  

Wykonuje dokładnie na miarę swoich możliwości  ćwiczenia  z pełnym zaangażowaniem prawidłowo  przewrót w przód z marszu  i w tył z przysiadu do rozkroku,  skok kuczny z rozbiegu,  przeskoki zawrotne przez  różne przeszkody, skoki  wolne przez przyrządy na  torze przeszkód.  

 

Współpracuje z nauczycielem w celu zapewnienia  bezpieczeństwa sobie  i swoim kolegom w czasie  ćwiczeń gimnastycznych. Potrafi przygotować rozgrzewkę, obwód stacyjny , tor przeszkód.

 

 

 

 

Cykl nauczania : Taniec to sztuka. Rozwijam swoje zdolności rytmiczno-taneczne

Ocena

dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń:

Niechętnie  uczestniczy w zajęciach  rytmiczno-tanecznych.  

Popełnia liczne błędy wykonując krok podstawowy nauczanego tańca

Uczestniczy w zajęciach  rytmiczno-tanecznych z małym zaangażowaniem. Popełnia błędy wykonując krok podstawowy nauczanego tańca.

 Umie wykonać prosty  układ ćwiczeń aerobiku.  Wykonuje ciągły, płynny  ruch w zmiennym tempie.  Odtwarza różnorodne  formy ruchu z wyobraźni.  Potrafi zatańczyć krok  podstawowy wybranego  tańca.  

Potrafi wykonać krótką  improwizację ruchową  do dowolnego utworu  muzycznego.  Potrafi zatańczyć układ  taneczny wybranego tańca  z podstawowymi figurami.  Potrafi zatańczyć – prosty  układ według własnego  pomysłu.  

Jest inicjatorem zabaw  tanecznych dla swoich  rówieśników.

Wie, jak stworzyć krótki  układ taneczny.  Wyjaśnia, jak należy się  zachować na zabawie  tanecznej í w dyskotece.  

 

 

 

Cykl nauczania:  Sportowa walka. Poznaję podstawowe elementy techniki i taktyki Zespołowych gier sportowych

 

 

Ocena

dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

celująca

Uczeń:

Popełnia liczne błędy i nie próbuje ich poprawiać wykonując wymagane elementy techniki.

Zdarza mu się łamać zasadę fair play w czasie  gry, ale po upomnieniu naprawia błędy.

Popełnia błędy,  niechętnie je poprawia wykonując wymagane elementy techniki gier.

Stosuje zasadę fair play w czasie gry

 

 Wykonuje prawidłowo   wymagane elementy techniki gier.

Zna przepisy i zasady zespołowych gier sportowych, w stopniu  pozwalającym na udział  w nich w roli zawodnika.

Stosuje zasadę fair play w czasie gry.

 

Potrafi wykonać  prawidłowo wymagane  elementy techniki gier. Widoczny jest wkład pracy i wysiłek ucznia. Potrafi stosować nabyte  wiadomości i umiejętności  z zakresu techniki i taktyki  w czasie gier i zabaw.

Zna przepisy i zasady  w stopniu  pozwalającym na udział  w nich w roli zawodnika i sędziego.

Stosuje zasadę fair play  w czasie gry.

Zna przepisy i zasady gier w stopniu  pozwalającym na udział  w nich w roli zawodnika i pomocnika sędziego.  Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie rozgrywek.

Uczestniczy w zawodach sportowych, dzięki jego grze drużyna zdobywa punkty. Zna zasady rozgrywek sportowych.

 

 

Wymagane umiejętności :

- Piłka ręczna:   kozłowanie w biegu ze zmianą ręki , rzut na bramkę z wyskoku, podania z kozła prawą i lewą ręką, obrona „każdy swego”

 - Piłka koszykowa:kozłowanie  piłki w biegu ze zmianą  ręki kozłującej,  podania z kozła, rzut do kosza po kozłowaniu, rzut osobisty, stosowanie krycia „każdy swego”

 - Piłka siatkowa:podanie piłki oburącz  sposobem dolnym i  górnym, zagrywka, łączenie odbić  piłki sposobem górnym  i dolnym, rozgrywanie piłki na dwa, trzy, przebicie piłki jednorącz, kierowanie  piłki sposobem górnym  i sposobem dolnym  na boisko przeciwnika  w przód i w tył,

 - Piłka nożna:  przyjęcia i podania piłki nogą lewą i prawą, uderzenia piłki nogą lewą i prawą  z miejsca i z biegu, prowadzenie piłki nogą lewą i prawą, po linii prostej i po łuku, prowadzenie piłki  w dwójkach, przyjęcie  piłki wewnętrznym  i zewnętrznym podbiciem,     

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 24 kwiecień 2024r. - dzień kolorów - różowy