-
24 kwiecień 2024r. - dzień kolorów - różowy
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
-
Galeria
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-04-18
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy
-
Kontakt
tel./fax. 18 26 86 006
E-mail: sp3skawa@rabawyzna.edu.pl
Klasa VI
Wymagania edukacyjne – wychowanie fizyczne kl. VI
I. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu
1.Zachowanie i postawa oraz zaangażowanie ucznia. Ocena ta dokonywana jest w trakcie realizacji zajęć, poprzez obserwację ucznia. Częstotliwość oceniania ucznia – średnio jeden raz w miesiącu. W przypadku gdy przewinienie ucznia na zajęciach jest celowe i świadome, oraz zagraża bezpieczeństwu jego i innych uczeń otrzymuje cząstkową ocenę niedostateczną.
- Systematyczny udział w zajęciach. Ocena dokonywana jest na półrocze i koniec roku.
- Postępy w kształtowaniu umiejętności ruchowych, elementów technicznych i usprawnianiu sprawności. Oceniany jest indywidualny postęp w wynikach, bez względu na ich wartość.
- Poziom wiedzy, sprawdzenie czy udział ucznia w kulturze fizycznej jest w pełni świadomy - rozmowy i dyskusje w obszarze kontroli wiadomości
5.Aktywność : udział w zawodach, pomoc w organizacji zawodów, opracowanie gazetki, plakatów o tematyce sportowej
6.Odpowiednie nawyki higieniczne – uczeń ma obowiązek ćwiczyć w odpowiednim stroju sportowym – zmienna koszulka , (niedopuszczalne cienkie ramiączka), sportowe spodenki, bluza dresowa, spodnie dresowe, sportowe buty. Ubiór nie powinien posiadać ostrych, twardych dodatków, uczniowie na zajęciach nie noszą ozdób na palcach, szyi, rękach i uszach. Niedopuszczalne są również długie paznokcie.
Uczeń otrzymuje cząstkową ocenę niedostateczną, gdy w ciągu jednego półrocza ma więcej niż trzy braki odpowiedniego stroju, za każdy następny brak uczeń otrzymuje kolejną ocenę niedostateczną
II. Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego
Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy). Każda niedyspozycja ucznia musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie (za wyjątkiem nagłych wypadków). W innym przypadku będzie uznawana za brak stroju. Dopuszcza się zgłoszenie niedyspozycji przez ucznia jeśli zaistniała w szkole.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na czas określony. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony ( absencja powyżej 50%,)
Na podstawie opinii lekarza uczeń może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń podczas lekcji.
III. Warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego:
Uczeń może się odwołać od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli:
1. Nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach, zwolnienia z ćwiczeń w czasie zajęć są odpowiednio umotywowane ( przeciwwskazania zdrowotne, zaświadczenia lekarskie, niedyspozycja )
2.Bierze udział we wszystkich przeprowadzonych sprawdzianach umiejętności i próbach oceniających sprawność fizyczną, ( w przypadku braku zaliczenia, spowodowanego nieobecnością usprawiedliwioną obowiązuje wykonanie zaliczenia w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.)
4. Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem)
5. W czasie zajęć nie stwarza niebezpiecznych sytuacji dla siebie i innych uczniów ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem )
6. Zawsze przestrzega regulaminu sali i boiska sportowego ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem)
7. W roli zawodnika, stosuje zasady czystej gry: szacunku dla rywala, respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, ( brak uwag negatywnych związanych z takim zachowaniem )
8.Posiada właściwy ubiór na lekcji WF(dopuszczalne trzy braki stroju w ciągu jednego semestru).
9. Oceny cząstkowe za postawę oraz zaangażowanie ucznia i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w ciągu roku są co najmniej na poziomie dobrym (średnia ocen z całego półrocza)
Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego może być podwyższona gdy uczeń przystąpi do sprawdzianu w formie praktycznej i pisemnej spełniając kryteria zawarte w wymaganiach edukacyjnych na stopień o który uczeń się ubiega.
IV. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą.
Cykl nauczania: Dbam o bezpieczeństwo, Postawa, zachowanie oraz zaangażowanie (aktywność ucznia),
Ocena |
||||
Dopuszczająca Uczeń: |
Dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń |
Nie zawsze stara się podejmować wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji popełnia błędy w wykonywaniu zadań i przestrzeganiu przepisów, pomimo zwrócenia uwagi przez nauczyciela. Dość często używa brzydkiego słownictwa
|
Podejmuje wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji popełnia błędy w wykonywaniu zadań i przestrzeganiu przepisów. Po zwróceniu uwagi przez nauczyciela stara się nie popełniać błędów. Stara się nie używać brzydkiego słownictwa. |
Podejmuje wysiłek dostosowany do swoich możliwości, W czasie lekcji sumiennie wykonuje polecenia i ćwiczenia, zdarza mu się popełnić nieliczne błędy które stara się naprawić. Nie używa brzydkiego słownictwa.
|
Podejmuje maksymalny wysiłek, dostosowany do swoich możliwości, sumiennie wykonuje zadania i ćwiczenia, przestrzega przepisów i regulaminów. Postępuje zgodnie z zasadą fair play. Nie używa brzydkiego słownictwa. Stosuje zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach ruchowych. |
Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą. Współpracuje z nauczycielem , organizuje zawody, tory przeszkód, obwody stacyjne. Udziela pomocy uczniom mniej zdolnym ruchowo. Sam przygotowuje ćwiczenia rozgrzewające, konsultuje je z nauczycielem i potrafi je przeprowadzić. Opracowuje gazetkę o tematyce sportowej |
Cykl nauczania: Jak się rozwijam? Uczę się oceniać rozwój fizyczny
Ocena |
||||
dopuszczająca Uczeń: |
dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń: |
Potrafi wykonać próby sprawności fizycznej: - marszowo - biegowy test Coopera. - gibkości - siły mięśni brzucha - siły mięśni obręczy barkowej - szybkości i zwinności Testy wykonuje bez zaangażowania. Nie poprawia wyników.
|
Potrafi wykonać próby sprawności fizycznej: - Wykonuje marszowo - biegowy test Coopera. - gibkości - siły mięśni brzucha - siły mięśni obręczy barkowej - szybkości i zwinności Wykazuje małe postępy w kolejnych próbach |
Potrafi wykonać próby sprawności fizycznej: - wykonuje marszowo - biegowy test Coopera. pokonując co najmniej odcinek 2000 metrów - gibkości - siły mięśni brzucha - siły mięśni obręczy barkowej - szybkości i zwinności Wykazuje postępy w kolejnych próbach |
Potrafi wykonać próby sprawności fizycznej: - Wykonuje bez zatrzymania marszowo - biegowy test Coopera. pokonując co najmniej odcinek 2000 metrów - gibkości - siły mięśni brzucha - siły mięśni obręczy barkowej - szybkości i zwinności Wykazuje duże postępy w kolejnych próbach |
Potrafi wykonać samodzielnie próby sprawności fizycznej. Wykonuje bez zatrzymania marszowo - biegowy test Coopera pokonując co najmniej odcinek 2500 metrów. Wie w jaki sposób może sprawdzić swoją sprawność fizyczną. Wykazuje duże postępy w kolejnych próbach osiągając rekord szkoły, klasy. |
Cykl nauczania: Szlachetne współzawodnictwo. Ćwiczę biegi, skoki i rzuty.
Ocena |
||||
dopuszczająca Uczeń: |
dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń: |
Brak widocznego zaangażowania w wykonywanie zadań. Nie stara się poprawić popełnianych błędów technicznych w czasie biegu na krótkim i dłuższym odcinku, skoku w dal sposobem naturalnym i rzucie piłeczką palantową z miejsca
|
Wykazuje małe postępy. Brak widocznego wysiłku w osiągnięciu lepszego wyniku. Popełnia błędy techniczne w czasie biegu na krótkim i dłuższym odcinku, skoku w dal sposobem naturalnym i rzucie piłeczką palantową z miejsca
|
Wykonuje zadania z pełnym zaangażowaniem. wykazuje postępy osiąga wyniki na miarę swoich możliwości Potrafi z małymi błędami technicznymi wykonać bieg na krótkim i dłuższym odcinku, skok w dal sposobem naturalnym i rzut piłeczką palantową z miejsca. Potrafi dokonać pomiaru szybkości stoperem z pomocą nauczyciela oraz pomiaru długości skoku i rzutu.
|
Wykonuje zadania i z pełnym zaangażowaniem wykazuje duże postępy poprawia osiągnięte wyniki. Podejmuje wysiłek dla przezwyciężania własnych słabości, wytrwale dąży do celu. Potrafi prawidłowo technicznie wykonać bieg na krótkim i dłuższym odcinku, skok w dal sposobem naturalnym i rzut piłeczką palantową z miejsca Potrafi dokonać pomiaru szybkości stoperem oraz pomiaru długości skoku i rzutu. |
Wykonuje zadania rzetelnie i z pełnym zaangażowaniem osiągając bardzo dobre wyniki – pobija rekordy klasy,szkoły. Startuje w zawodach sportowych osiągając punktowane miejsca Podejmuje wysiłek dla przezwyciężania własnych słabości, wytrwale dąży do celu. Wie, jak wykonać pomiar częstości oddechu i tętna przed i po wysiłku . |
Cykl nauczania : Ćwiczenia gimnastyczne. Kształcę wytrwałość i konsekwencje.
Ocena |
||||
dopuszczająca Uczeń: |
dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń: |
Wykonuje nie dokładnie podstawowe ćwiczenia gimnastyczne według słownej instrukcji nauczyciela. Nie zawsze stara się zapewnić bezpieczeństwo sobie i współćwiczącym w czasie ćwiczeń gimnastycznych, ale po zwróceniu uwagi poprawia swoje zachowanie |
Wykonuje z błędami podstawowe ćwiczenia gimnastyczne według słownej instrukcji nauczyciela. Stara się zapewnić bezpieczeństwo sobie i współćwiczącym w czasie ćwiczeń gimnastycznych. |
Wykonuje z niewielkimi błędami, ćwiczenie według instrukcji słownej: przewrót w przód z marszu i w tył z przysiadu do rozkroku, skok kuczny z rozbiegu, przeskoki zawrotne przez różne przeszkody, skoki wolne przez przyrządy na torze przeszkód. |
Wykonuje dokładnie na miarę swoich możliwości ćwiczenia z pełnym zaangażowaniem prawidłowo przewrót w przód z marszu i w tył z przysiadu do rozkroku, skok kuczny z rozbiegu, przeskoki zawrotne przez różne przeszkody, skoki wolne przez przyrządy na torze przeszkód. |
Współpracuje z nauczycielem w celu zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swoim kolegom w czasie ćwiczeń gimnastycznych. Potrafi przygotować rozgrzewkę, obwód stacyjny , tor przeszkód. |
Cykl nauczania : Taniec to sztuka. Rozwijam swoje zdolności rytmiczno-taneczne
Ocena |
||||
dopuszczająca Uczeń: |
dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń: |
Niechętnie uczestniczy w zajęciach rytmiczno-tanecznych. Popełnia liczne błędy wykonując krok podstawowy nauczanego tańca |
Uczestniczy w zajęciach rytmiczno-tanecznych z małym zaangażowaniem. Popełnia błędy wykonując krok podstawowy nauczanego tańca. |
Umie wykonać prosty układ ćwiczeń aerobiku. Wykonuje ciągły, płynny ruch w zmiennym tempie. Odtwarza różnorodne formy ruchu z wyobraźni. Potrafi zatańczyć krok podstawowy wybranego tańca. |
Potrafi wykonać krótką improwizację ruchową do dowolnego utworu muzycznego. Potrafi zatańczyć układ taneczny wybranego tańca z podstawowymi figurami. Potrafi zatańczyć – prosty układ według własnego pomysłu. |
Jest inicjatorem zabaw tanecznych dla swoich rówieśników. Wie, jak stworzyć krótki układ taneczny. Wyjaśnia, jak należy się zachować na zabawie tanecznej í w dyskotece.
|
Cykl nauczania: Sportowa walka. Poznaję podstawowe elementy techniki i taktyki Zespołowych gier sportowych
Ocena |
||||
dopuszczająca Uczeń: |
dostateczna Uczeń: |
dobra Uczeń: |
bardzo dobra Uczeń: |
celująca Uczeń: |
Popełnia liczne błędy i nie próbuje ich poprawiać wykonując wymagane elementy techniki. Zdarza mu się łamać zasadę fair play w czasie gry, ale po upomnieniu naprawia błędy. |
Popełnia błędy, niechętnie je poprawia wykonując wymagane elementy techniki gier. Stosuje zasadę fair play w czasie gry
|
Wykonuje prawidłowo wymagane elementy techniki gier. Zna przepisy i zasady zespołowych gier sportowych, w stopniu pozwalającym na udział w nich w roli zawodnika. Stosuje zasadę fair play w czasie gry.
|
Potrafi wykonać prawidłowo wymagane elementy techniki gier. Widoczny jest wkład pracy i wysiłek ucznia. Potrafi stosować nabyte wiadomości i umiejętności z zakresu techniki i taktyki w czasie gier i zabaw. Zna przepisy i zasady w stopniu pozwalającym na udział w nich w roli zawodnika i sędziego. Stosuje zasadę fair play w czasie gry. |
Zna przepisy i zasady gier w stopniu pozwalającym na udział w nich w roli zawodnika i pomocnika sędziego. Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie rozgrywek. Uczestniczy w zawodach sportowych, dzięki jego grze drużyna zdobywa punkty. Zna zasady rozgrywek sportowych.
|
Wymagane umiejętności :
- Piłka ręczna: kozłowanie w biegu ze zmianą ręki , rzut na bramkę z wyskoku, podania z kozła prawą i lewą ręką, obrona „każdy swego”
- Piłka koszykowa:kozłowanie piłki w biegu ze zmianą ręki kozłującej, podania z kozła, rzut do kosza po kozłowaniu, rzut osobisty, stosowanie krycia „każdy swego”
- Piłka siatkowa:podanie piłki oburącz sposobem dolnym i górnym, zagrywka, łączenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym, rozgrywanie piłki na dwa, trzy, przebicie piłki jednorącz, kierowanie piłki sposobem górnym i sposobem dolnym na boisko przeciwnika w przód i w tył,
- Piłka nożna: przyjęcia i podania piłki nogą lewą i prawą, uderzenia piłki nogą lewą i prawą z miejsca i z biegu, prowadzenie piłki nogą lewą i prawą, po linii prostej i po łuku, prowadzenie piłki w dwójkach, przyjęcie piłki wewnętrznym i zewnętrznym podbiciem,